Volta per les moles de Xert,(font de l'Aubelló, El Molinar, El Molló, Font de l'Albi, Ermita de Sant Marc de barcella, la moleta redona)

Què són les moles de Xert?
Doncs això em preguntava jo ja feia temps, fins al dia que em vaig aventurar a descobrir aquest paratge tan... especial podríem dir, em recorda a cops el far west americà, però no, estic al maestrat, en definitiva heu de venir a veure'l.

Per arribar a la mola de Xert sortirem de Xert a peu, bicicleta, tot-terreny o com més ens agradi pel carrer del Tossalet (N 40 31.279, E 00 09.522) en direcció a la font de l'Aubelló. Seguirem pel camí asfaltat anant en compte a les curves durant uns 3km, on el camí es bifurca (N 40 32.065, E 00 08.949). Cap a la dreta, pel camí de pedres, és per on hem d'anar. En cas de vindre amb un turisme o un vehicle no gaire alt, vos aconsellem anar primer uns metres cap a l'esquerra i deixar-lo a un bancal erm que hi ha a la dreta del camí (El Molló) i fer la resta de camí a peu, ja que segurament tocarà baix i el podríem avariar.

La font de l'Albi és una de les fonts naturals d'aigua que podem trobar al terme municipal de Xert. Està situada molt a prop de les moles, i crida sobre tot l'atenció per l'impressionant paisatge de muntanya que l'envolta, així com el que ens anem trobant de camí.
És una zona en la que resulta molt comú trobar-se amb exemplars de cabra salvatge ibèrica. Ademés, molt a prop, ja que durant les vesprades d'estiu els animals baixen a beure a la font. Si decidiu anar-hi en tot-terreny, aneu en compte de no atropellar-ne cap. També destacarem la presència d'aus rapinyaires com voltors, àguiles i falcons.

Per arribar-hi, una vegada pugeu per la carretera trobareu una bifurcació, heu d'anar a l'esquerra.

Agafarem la senda recta de pedres i terra que va vorejant la muntanya i la seguirem per un parell de kilòmetres més. Es tracta d'un camí amb prou corbes, flanquejat per masos (alguns encara habitats) i enormes pedres quadrades i amb marques de barrena de quan la cantera de marbre de la Mola encara funcionava. Estigueu atents pel camí, que segurament podreu veure alguna cabra.
A l'arribar a una zona on hi ha pins i dos grans xops, ens trobarem de seguida la font de l'Albi a la dreta del camí. Tot i que posa "no potable", no patiu; podeu beure sense problemes (simplement es perquè l'aigua no està tractada, però no vos farà cap mal).
Si heu vingut en cotxe, uns metres més avant el camí es torna a bifurcar. Allí el podreu girar per a tornar a casa sense problemes.

L'Ermita de Sant Pere i Sant Marc de la Barcella, està situada a uns 5 km de Xert, al damunt d'un turó aïllat, entre la Mola Murada i la serra del Turmell. Va ser l'antiga església de l'antic municipi medieval de la Barcella (avui en dia deshabitat). Està sota l'advocació dels apòstols Sant Pere i Sant Marc. Essent aquest darrer el patró de Xert es coneix més amb el nom d'Ermita de Sant Marc. El conjunt es troba en un entorn paisatgístic molt feréstec i de gran bellesa.
Per arribar-hi seguirem avançant i, si veieu l'ermita a dalt d'un turó és que aneu pel bon camí.

Amb aquest nom es coneix un antic paratge del territori de Xert en el que estàven ubicats els molins de cereals que aprofitàven l’aigua que emana del manantial i baixa pel barranc. Les edificacions més cridaneres de la zona són el Pont de la Senieta, el mas que hi ha al costat i les restes d’una antiga presa d’aigua (el camí passa per sobre avui en dia).

Si veniu des de Xert, haureu de sortir pel camí del cementeri, girar a l’esquerra quan hi arribeu i seguir per aquest camí asfaltat fins al punt (N 40.519516, E 0.120086) on haureu de girar a la dreta i als pocs metres vos trobareu amb el característic pont.

Per últim, per als més aventurers, també comentar-vos que si veniu en època de sequera, barranc amunt, a poc més de cent metres del pont, trobareu la cova del Molinar. Sol estar inundada excepte quan fa molt que no plou i ademés la grava que ha anat arrossegant l’aigua ha fet força estret el pas a pocs metres de la boca de la cova, però teniu més d’un kilòmetre de galeries per explorar.